Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Sunday, August 28, 2011

berganda-ganda


Assalamualikum dan selamat berpuasa (kepada yang puasa je ea…)
Hurm pada entry yang ini aku ingin mengutarakan peristiwa yang berganda. Apa yang berganda-ganda ni?? Hurm cuba anda menyemak kelander masing-masing apakah peristiwa penting padabulan ogos,apa ada hari jadi bapak aku? 2 dah memang, lagi-lagi, ada Peneng KL sport race. Gulrp itu lumba kuda, adoi. Ok kalau untuk yang berkaitan dengan islam kita menyambut awal ramadhan pada 1ogos, kemudian ad nuzul quran pada malam ke-17 ramadhan bersamaan 17 ogos, dan malam lailatulqadar yang ada pada 10 malam terakhir (moh kte cari sama). Kalau anda peka bukan pekak kita bakal menyambut hari raya pada ambang kemerdekaan betul ketidak??

Hurm jadi peristiwa yang berganda adalah sambutan hari raya hamper sesangat dengan hari kemerdekaan. Ini merupakan sesuatu yang amat jarang2 berlaku, kalau tahun lepas 31 ogos kena pada pertengahan puasa kalau tidak silap (tapi selalu silap hehehe). Kalau sambutan hari kemerdekaan sahaja dulu-dulu (sebelum tahun lepas ar…) mesti ada acara kemaksiatan yang di taja pihak pemerintah secara tidak sedar. Apa acara kemaksiatan itu?? Apalagi konsert-konsert ar yang MENUNJOLKAN artis tempatan . tak kira sama ada bakat atau tubuh yang di tonjolkan mereka…

Bila dah berkonset mana ingat aurat, mana ingat batas-batas pergaulan,mana ingat solat, mana ingat Tuhan lagi. Yang mereka tahu nak berhibur bersama artis pojaan mereka. Bak kata pak cik cleaner yang selalau membersihkan tapak-tapak acara kemaksiatan itu, macam bende dia jumpa. Botol-botol arak pergelimpangan , kondom-kondom berselerakan. Apa sudah jadi?? Adakah ini kemerdekaan yang mereka cari dan inginkan?? Aneh memang aneh.

Tapi Alhamdulillah ar semenjak bulan kemerdekaan jatuh padabulan puasa so perkara-perkara macam ni tidak berlaku, pihak pemerintah mengadakan sambutan dengan perkara yang dapat menghormati bulan puasa, seperti bacaan yassin dan tahlil di masjid-masjid dan surau-surau (ikut selera depa ar apa lagi) ok ar sekurang-kurangya tak ada ar acara-acara kemaksiatan hahaha. Bagus juga merekan….

Ok ar selamat hari raya dan hari kemerdekaan, sambut kedua-duanya dengan cara yang sebaik-baiknya dan yang penting sambut tu semua cara orang islam yea….

No comments:

Post a Comment