Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Sunday, August 21, 2011

Fasa ke-3 (The last phase)


Alhamdulillah di panjangkan umur kita untuk terus menhirup udara ciptaan-Nya lantas mengizinkan kita menjalankan amalan dalam bulan penuh barakah ini. entry ini adalah kesinambungan daripada entry yang sebelum ini tau..

Bila dah masuk malam yang kedua puluh ini apa yang korang dapat rasakan?? Gembira?? Teruja?? Sedih?? Mahupun bercampur baur?? Hehehe…. itu semua mainan perasaan ja(bukan main mercun plak), jangan ikutkan sangat. Tapi apa yang aku dapat rasakan ialah keanehan dan kepelikan. Kenapa ea?? Awat tetiba jadi lagu nie?? Ngapo boh?? Kenapa dengan kamu nie yob?? Mari kita selongkar satu misteri yang melandai kotak pemikiran aku ni.

Hurm, kalau kite dengar ceramah2, syarahan2 tokoh2 agama, mereka menyarankan kita meningkatkan amal ibadat pada 20 malam terakhir supaya kita dapat di pertemukan dengan malam yang lebih mulia daripada 1000 bulan I repeat 1000 bulan ok. Aku boleh jamin semua guru2 agama menyatakan perkara ini (jangan hok ikut ayah pin, hok tuu sesat). Cuba bayangkan kita beibadat pada satu malam, nilainya menyamaie seribu bulan. Kalau convert kepada tahun akan mendapat 83 tahun 3 bulan hurm kalau x silap cuba kira sendiri betol x??

sekadar hiasan, jangan main mercun nanti ini jadinya

 Tapi yang menjadi permasaalahanya ialah bila tiba 20 malam terakhir aku tengok suasana kat suarau2 dan masjid lain pulak ceritanya. Kenapa pulak?? Ye ar kalau 10 malam terawal, aku rase suasane die macam sembahyang raya penuh sesak gan umat manusia, then bila masuk  10 malam pertengahan dah susut ramai yang yang injured dan kene kad merah. Bila masuk 10 malam terakhir lagi dahsyat, tinggal satu ke dua saff je. Apa sudah jadi?? Aneh sungguh manusiakan

Kemana perginya depa semua?? Jawapanya ialah  mereka menjayakan malam 10 terakhir di shopping complek x kira ar MyDin Mall k, Plaza Angsana k, KB mall, SP mall , Mahkota Prade k mahupun gedung pakaian Ah Guat dan musuhnya (semua ini tiada kaitan yang reality hehehe). Depa semua dok sibuk menyiap kanpersiapan hari raya. Disini ingin saya menyatakan bahasanya itu semua adalah tidak sewajarnya, mengapa kita sanggup melepaskan malam yang di cari2 itu??

Sesungguhnya Nabi Muhammad (pbuh) yang telah di jamin kesyurgaanya, di hapuskan dosa yang telah lalu dan akan datang tetap meningkatkan amalannya pada malan 10 terakhir. Tetapi kita hambanya yang lemah serta fakir yang sering melakukan dosa tidak melakukanya adakah kalian tidak merasa malu dengan diri semdiri?? Ini bukan hanya untuk muhasabah diri sidang pembaca bahkan untuk si penulisnya, mudah2han kita di kurniakan kesihatan yang baik unutk menghidupkan 10 malam terakhir bulan ramadhan ini insya-Allah  

No comments:

Post a Comment