Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Thursday, November 24, 2011

Kesalahan pertama



Assalammualaikum dan salam keagendaan


Kali ini terdetik hati untuk menulis sedikit coretan mengenai kesalahan manusia. Pada pengetahunan saudara-saudaraku sidang pembaca sekalian, apakah kesalahan pertama manusia?? Apakah kesalahan pertama yang dilakukan nenekmoyang kita dahulu?? Adakah kalian ingat?? Kali ini saudara lamka ingin mengigatkan semula mengenai kesalahan pertama umat manusia, apakah kesalah yang pertama kali dilakukan nenekmoyang kita?? Jawapanya ialah
 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
MAKAN!!!!!

Ini dijelaskan didalam Quran:

Oleh itu mereka berdua memakan dari pohon itu…dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhanya, lalu tersalah jalan”
Surah Taha ayat 121

Jadi sudah tahu apakah kesalah pertama nenekmoyang kita??

Menurut Imam Ghazali dalam kitabnya yang mahsyur Ihya ‘Ulumuddin , nafsu pertama manusia adalah urusan makan dan minum. Kita seringkali menyumbatkan makanan kedalam mulut kita sama ada ketika lapar atau tidak. Ini menyebabkan berlakunya ‘KONFLIK’ didalam organ pencernaan kita. Kita seringkali mengunjugi restoran makanan segera ‘Fast food’ untuk memenuhi rongga perut kita tanpa kita sedari apakah kesanya.


Tambahan pula kita seringkali mencicipi makanan ringan ‘Junk food’ yang sedia maklum tiada kebaikanya dan banyak keburukanya seperti bahan perasa, pewarna, pengawit dan sebagainya. Mengapa kita gemar sangat menyumbatkan ‘MAKANAN SAMPAH’ kedalam mulut kita?? Adakah kita terlupa akan akibatnya??

Mereka yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya lagi’

Adakah kita menjadi golongan yang melupai sejarah?? Atau kita menjadi golongan yang tidak mengetahui sajarah?? Kita berada di golongan mana??

Renung-renungkan…..

No comments:

Post a Comment