Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Thursday, May 19, 2011

jom blaja bahasa jawe part 1,,,,

assalammualaikum and salam ke agendaan,,,

hah bile baca tajuk comfom2 ar ar aku nak ajar serba sebanyak pasal bahasa jawe,, aku sebarnarnya pure jawe bebe, nak tau cek DNA aku kih3,,, kalau machohancur buat pasal loghat utara, mr.smile pasal ganu neh jawe mari,,,

hurm kalu nak blaja bahasa lain, selalunya mentaliti budak2 akan tanya bende2 yang x senonoh ar, lucah, kesat dan sebagainya yg berbaur negative, aku x faham,dari dulu sampai sekarang mende 2 yang di kejar, tapi ad sorang membe ak ag best, die kate kalau cakap dalam bahasa yang tidak di fahami die maksudnya tengah kutuk die, hah apakah yang begitu rupa??

 argh panjang plak aku melalaut, meh aku nak ajar sikit bahasa jawe kita mulakan dengan, dengan bismillah ok, dah baca belom, (cepat baca baru berkat)

kita mula dengan mengira

1=siji
2=loro
3= telu
4=papat 
5=limo
6=nenem
7=pitu 
8=vholu
9=songo


macam mana tergeliat x lidah menyebut istilah2 saintifik ini?? keh3
kalau aku kt rumah nie 2nd language aku berinteraksi gn famili 1st of course ar English pergh kerek giler, padahal bi cukup2 makan je time sek (tp 2 time sekolah ok)

hurm sampai sini dulu ar sesi pembelajaran kita, lonceng dah berbunyi, jumpa lagi,,,,,

p/s bahasa jiwa bangsa, bahasa melambangkan bangsa so bahasa apa yang anda pertuturkan itu bangsa anda k??
  

1 comment:

  1. huhu..sy pon dak jawe gak... http://sweet-salwani.blogspot.com/2012/01/yok-blaja-bahase-jawe.html

    ReplyDelete