Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Wednesday, December 14, 2011

Kali ke-2



Alhamdullilah dengan izin Allah, ditengah-tengah kesibukan sebagai pelajar tahun akhir aku telah berkesempatan bertamukan diri untuk mendegar kuliah daripada seorang pendakwah bebas yang tersohor dekat Terengganu siapa lagi kalau bukan ustaz azhar Idrus. Ini adalah kali ke-2 aku dpt bertemu denganya, tapi kali nie lagi best, sebab dapat salam dan cium tangan ustaz Azhar Idrus.



nie program pertama aku n da geng bersua muaka dengannya,,,



Kuliah-kuliah die memang sempoi, ilmunya memang mantop, lawak yang bersahaja membuatkan para pendengar tidak kering gusi. Ada saja jenaka yang terpacul daripada mulutnya. Jenaka yang bersulamkan ilmu-ilmu menjadikan dewan surau yang kecil dipenuhi sang hamba yang dahagakan ilmu agama. Menjadi satu fenomena biasa apabila adanya kuliah dan ceramahnya, jalan-jajan sekitar menjadi sesak dek mereka yang dambakan ilmu agama.


Memang hebat ar ustaz nie, melihat akan pendengar yang datang dari budak yang masih mendapatkan susu ibu (ikut mak bapak depa)sehingga atuk dan nenek yang bersemangat mendengar kuliahnya. Memandangkan kawasan kuliah yang kecil, para muslimah yang hadir bersama suami, mereka hanya mendegar dari dalam kereta sahaja.


 Bila dah abeh bagi kuliah, biasanya ada sesi soal jawab, macam-macam soalan yang terbit, tidak terkecuali yang berbentuk ilmiah, pengalaman dan soalan  lawak yang tidak tersengaja daripada kalangan pendengar. Standard ar bila ad kuliah, solat isyak dilambatkan sedikit. Dan ustaz sendiri telah mengimamkan solat tersebut.


Nak dijadikan cerita, dalam dok dalam lautan manusia ada jugok budak kehilanag bapa. Tetiba aja ada pengumuman, “perhatian kepada bapa ahmad muslim, anak anda berada dihadapan mesjid” memandangkan aku ad kat situ, aku tengok budok tu sedih giler, siap menangis kot, pergh touching aku. Then masa nak balik aku Nampak budak 2 dengan bapak die, bengke’k giler muka bapak die hahaha… adoi mcm2 ragam boleh tengok……..

Sep2 maidam 17 Dec apamacm??

No comments:

Post a Comment