Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Tuesday, February 21, 2012

Manusia dan Air….



Assalammualikum dan salam kesejahteraan semua….

Kali ini ambe nak ngoyak pasal air dan manusia, apakah kaitan manusia dan air??

Memang ar air salah satu elemen yang wujud dalam badan kita, ok itu dari segi sainsnya. Nie huraian tentang manusia dan air dari perspektif aku je..

Ok dulu-dulu masa kita blajo kt sekolah, air nie boleh berubah daripada cecair kepada pepejal, daripada cecair kepada wap, daripada pepejal kepada wap dan sebaliknya. Semua ini akan myebabkan perubahan zahrah-zahrah dalam air akan berubah pergerakanya.

ni molekul air secara sains ar...


Hidup manusia nie pon macam molekul-molekul air jugak. Ok mari kita merungkaikan perkaitan itu. Ok semasa kita masak air, ada air akan berubah dari cecair kepada wap (sebahagian kecil sahaja). Dalam keadaan cecair, zahrahnya bergerak tetapi tidak terlalu pantas. Tetapi apabila hendak berubah daripada cecair kepada wap, molekul-molekul akan bergerak lebih pantas.

Hal ini sama dengan manusia, semasa kanak-kanak, jiwa mereka tenag sahaja, cool ja. Tapi bila meningkat remaja, jiwanya bergelocak, bergelora, goncangan nafsu meningkat dan sebaainya. Nampak itu hendak dicuba, hendak ditry smua menda nak buat, kalau yang baik tak pa ar, tapi kalau yang sebaliknya macamnana?? Kalau bende tu melanggar hukum dunia boleh disaman, tapi kalau melanggar HUKUM SYARIAT apa HUKUMANYA?? Tepuk dada Tanya iman…

Bila zaman remaja berjaya diharungi dengan gemilangnya tanpa melakukan sesuatu yang membahayakan diri unutk akhirat, Insya-Allah pembalasan yang baik menanti kita. Namum bagaimana hendak mendidik jiwa remaja menjadi REMAJA yang unggul?? Adakah dengan melayani FACEbook setiap masa?? Adakah dengan berTWITTER 24 jam??  Adakah hanya menjadi ulat buku sahaja?? 

No comments:

Post a Comment