Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Friday, January 7, 2011

bola sepak dan islam???



assalammualaikum,,,,,


terlebeh dahulu tidak terlambat umtuk mengucapkan tahniah kepada skuad "Harimau Malaya" kerana mampu menjulang piala AFF buat kali pertama dalam sejarah bolah sepak negara. Akhirnya penantian 14 tahun berakhir dengan jayanya, Tahniah buat skuad "Harimau Malaya" sekali lagi di ucapkan,,,


inilah skuad "Harimau Malaya" yang telah berjaya mengharumkan nama negara di perinkat ranutau asean.



Sebenarnya apakah persamaan bolasepak kegilaan jutaan umat manusia tidak mengira umur, warna kulit, jantina jauh sekali agama, dengan ISLAM?? mungkin anda tertanya-tanya apakah persamaanya, sehingga berjaya menarik minat saya untuk menulis mengenainya. Sebenarnya mengapa bolasepak menjadi gilaan umat manusia sejak berabad lamanya, ad beberapa perkara yang menyebabkan ia di sukai ramai ibarat susu lemak manis F&N lah katakan.hah yang itu kite tak tau kan, justeru itu mari sama-sama kite merungkai ap sebenarnya yang membuatkannya di minati. apakah element yang wajib ad untuk permainan bola sepak??
 
 
pertama mesti ad padang yang "cantek" menhijau, x kan nak maen bolasepak dalam kebun getah atau sawit plak btol tak?? past 2 kat padang 2 mesti ar ad tiang gol(ad 2 tau) kalau x macam orang giler main tanpa arah, kehulu kehilir x ad tempat nak sumbat gol



hah ini adalah contoh padang bola yang mempunyai 2 tiang gol (eh macam stadium old trafford, stadium team yang power 2 ap name die MU ea)

hah lepas dah ad padang dengan tiang gol, mesti ad bola die nak maen an, x kan nak gune buah sawit atau kelapa, nak maen bola, sekarang nie macam jenis bola ad kat dunia, tapi yang paling fames Teamgist kot, agaknyer ar. lepas 2 ap lagi yang perlu ad untuk menjadikan bola sepak sukan paling di minati?? jawapanya sememangnya pemain yang hebat seperti Messi k, abg Cr, David villa, Carlos puyul, khairul cek fahmi k, baru ar ngetop, tengok die orang maen, ni kalau yang main bola entah sapa2 yang kaki bangku, sape nak tengok betol x??






hah nie lah bola teamgist yang telah di perkatakan oleh umat manusia, dan yang pegang bola tu, kowrang kenal sendirikan, uncle, ble nak balek kg?? 11hb nie johor cuti

lepas ad padang dengan 2 tiang gol, bola dan pemain yang hebat, mesti ad masa permainan, kalau x, sampai bile nak abes daa. pancit ar pemain 2, kalau boleh pam x pe gakkan. rase-rasenyer ar, best x kalau tegok bola kat Tv kalau kowrang tekan button mute tak pon kat stadium x leh nak memekik2, pergh giler jawabnyer. mesti ad penggulas yang mantop dan bijak menggulas, kalau yang menggulas bute bola atau x ad feeling pergh hampeh. bayangkan kalau di haramkan pengulas jawabnyer Hj hasbullah awang kene cari keje lain kot, x leh cari makan. lepas ad pengulas mesti ad pengadil betol x?? kalau x ad pengadil habis ar, lampard golkan gne tangan, past 2 peter chech tangkap bola kat tengah padang, haru biru d buatnyer.


too dia reffre terbaik dunie Collina name die, die ar yang ajar shukiden, skrang die dah pencen, amek upah petik sawit kt kg


hah sekarang kite dah tau kenape orang suke giler tengok bola, ape kaitan sume nie gan Islam??

jom kite terjah untuk satu kepastian!!!

ok, tok maen bola mesti ad padang dengan tiang gol, itu di ibaratkan Dunia dengan tujuan, ape tujuan kite hidup kat dunia nie?? tiang gol ad 2 ibarat dosa dan pahala atau baik k jahat, ape tujuan kite hidup kat dunie nie, x kan x ad matlamat?? tapi ingat jangan sampai matlamat menghalalkan cara itu x betol.

bola itu di ibaratkan sebagai ISLAM. kat padang sume pemain nak bola kenapa, sebab die orang nak gol untuk memperolehi kemenangan (kejayaan). macam 2 lah juga kite, kite nak kan kemenagan di hari akhirat. dunia nie tempat persinggahan sementara sahaje, bkan tempat yang kekal selama-lamanya, ingat!!!

pemain pulak di andaikan sebagai umatnya. kalau kt padang kite nak tengok pemain yang penuh berskill die orang akan berlatih bersungguh2, kat dalam konteks islam kite mahu melihat umat islam, yang mempunyai keimanan yang jitu dan padu, dengan melaksanakan segala tuntutan-Nya dan meninggalkan segala laranggan-Nya. jangan nak main sebat semua. judi itu halal, arak itu halah parah jawabnyer.
masa pulak ibarat usia kite kat dunia, kalau kt padang ad extra time, kalau kt dunia kite x tau ble umur kite berakhir." sesungguhnya tidak di cepatkan sesaat dan di lambatkan sesaat pon saat kematian" adakah kite sudah bersedia. mungkin esok atau luse kite meninggal dunia, mane kite tau,,, dalam setiap perlawanan bola mesti ad pengulas, ia laksana pendakwah yang menyampaikan dakwah islamiah yang sebenar-benarnya, bkan pendakwah yang nak mahukan harta dunia bahkan pangkat serta kepentingan peribadi


akhir sekali pengadil, apakah yang di dukung oleh seorang pengadil?? semestinya peraturan perlawanan. islam itu sudah sempurna termasuk peraturan dan hukuman yang sangat cantek lagi jelas, cume kite je yang x perasan kewujudannya,dan tidak melaksanakanya kalau perasan Alhamdulillah.


“Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kalian agama kalian, dan Aku sempurnakan nikmat-Ku atas kalian dan Aku ridha Islam sebagai agama kalian.” (Al-Maidah: 3)

akhir kata, sama-samalah kita bermuhasabah diri kite,,,,


No comments:

Post a Comment