Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Monday, January 17, 2011

ilmu pengetahuan,,,,

assalamualaikum,,,,


alhamdulillah bersyukur ke hadrat Pencipta Sekalian Alam, kerna mengizinkan saya menambah koleksi penulisan yang tidak seberapa ini. dek ketiadaan kelas (syndrom awal sem) boleh ar saye meluangkan masa untuk menjengah ruangan maya ini.

berbalik pada tajuk asal iaitu ilmu pengetahuan,, apakah itu ilmu pengetahuan?? bagaimana mahu mendapatkanya?? siapa yang mengajarkannya?? pasti semua mende itu berlegar2 dalam kotak pemikiran ko orang yang bace ar,,,, kalau terpikir ar..

kenapa ilmu pengetahaun amat penting bagi umat seisi alam ni?? hah yang 2 kite x tau an,,,




dalam al-Furqan a.k.a al-Quran banyak ayat-ayat yang menerangkan bukti-bukti mengenai hal keutamaan ilmu pengetahuan. jom kite sama-sama menyelongkarkan isi kandungan al-Quran.

Allah berfirman:



Ali- Imran: 18

maksudnya: 
Allah menyatakan bahawa tiada tuhan selain Allah (demikian pulak) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan dia yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.



juga firman Allah: 




Az-Zumar: 9

maksudnya:

"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya?" Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.


hurm, sekarang dah tau sedikit mengenai kepentingan ilmu pengetahuan, kalau orang dulu-dulu cakap kat anak-anak die " man blaja sungguh-sungguh jangan jadi macam mak dengan ayah, pegi sekolah cume nak tau membaca dengan mengira jew" macam tu sekali pesan dieorang selalunya, (pergh macam filem gan drama melayu lame-lame plak) hahaha,,,,,

orang zaman dulu, die orang tak dapat blajo tinggi-tinggi sebab masalah kewangan, infrastruktur, dan berbagai-bagai lagi. hah sekarang semua dah ad depan mata, nak itu dapat, nak ini dapat ape lagi buktikan ar,,(macm motivator plak hehehe)...

zaman sekarang, mak bapak hanto anak ngaji cakap macam nie "adam, ngaji sungguh2 tau, nanti besaq hang boleh jadi Dr.(macam dr. rozmi 2), kaye boleh beli subaru impreza STi cash tak pon boleh jadi PM macam-macam boleh dapat " lebih kurang macam nie ar mentaliti umat manusia. lagi best dapat family macam nie "akmal blaja  betol-betol, nanti abes blaja jadi pak ustaz k alim ulama' x pon hafal quran senang mak dengan ayah kat akhirat "


hurm nie die ulama besar Yusuf Qaradawi sumbangannya dalam dunia islam moden tidak dapat di pertikaikan lagi,,


agak-agaknyer bile Malaysia nak melahirkan ulama besar macam nie, kate negara islam, betol dop?? sama-sama kita nantikan.

berbalik kepada ilmu pengetahuan, zaman sekarang kalau tak ade ilmu pengetahuan, susah nak hidup wei, bernas mana pon idea kite tapi tak ad ilmu pengetahuan pon orang tak pandang beb, nak kawin pon nanti silap-silap bakal mentua tanya "ngaji sampai mane??" wah parah nampaknya

orang tak pandang sangat bile seseorang itu kurang berilmu, itu ar realiti masa kini, nak tak nak kite terpaksa gak mengaji laaa nie,,

lagi satu, kalau kurang ilmu mudah kene tipu bak kate budak-budak zaman sekarang "senang kena kencing" 


agak-agak ko orang ar,, kalau x ad ilmu haru biru x??
cube kite tengok macam mana dengan ilmu pengetahuan suatau masa dahulu dunia islam
mentadbir 2/3 dunia, tatkala di eropah berada dalam zaman kegelapan,
negara yang dinaungi empayar islam berada dalam keadaan yang maju,
tatkala jalan-jalan di eropah bergelapan dan ditutupi debu-debu yang kotor, jalan-jalan
di negara islam dilimpahi cahaya neon menggunakan minyak zaitun

tapi dewasa ini mengapa keadaan seakan-akan berubah sama sekali??
adakah kita lalai mengenaiya??
siapakah yang sepatutnya bertanggungjawabke atas permasaalahan ini??
siapakah yang harus menggubahnya??

cube ko orang cari jawapannya sendiri,,,,,,,,,,,,



maksudnya:

bagi manusia ada malaikat yang selalu menjaga bergilir, dari depan dan belakangnya. mereka menjaganya atas  perintah Allah. sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.dan apabila Allah menghendaki keburukanterhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung selain Dia 

surah  Ar-Ra'd:  11



cube ar ko orang amat-amati ayat al quran di atas,,,
ingat jalan mesti kedepan bukan kebelakang

p/s: semua watak yang ada dalam penulisan ini hanya rekaan semata-mata, tiada kaitan dengan yang hidup maupun yang telah meninggal dunia,,,,=)

1 comment: