Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Thursday, February 24, 2011

ta'ruf gadis dan bakal suaminya

assalammualaikum,,,,,

kali nie aku nak share cerpen yang agak sempoi dan menusuk kalbu,,,

agak2 ar kalau sorang perempuan nak kawin ape yang die nak tau dari pasangannya??
berapa banyak taik lalat yang ada dekat badan suami die k??
ape makanan keriangan die k? warne faveret die k??

argh 2 sume ngarut, jum same2 kite terjah perkara ini,tapi nie versi aku ar bkan penulis asal

latar masa: hujung minggu di negeri johor
latar tempat: kg yang permai dengan kicau unggas serta haiwan ternakan 

seorang muslimah yang berkerjaya yang berkelulusan daripada oversea yang telah mencapai usia 30 an, kate orang sekarang dah masuk 30 kalau x kawen andartu!!! so die pon risau akan perihal jodonya, dahulu ad 2 k 3 rombongan meminag yang telah di tolaknya lantaran dek mahu mengejar impianya di menara gading dan bakal calon nya tidak berpendidikan AGAMA.

"syah bila kamu mahu kawin, mak x sabar nak timang cucu" ujar ibunya lembut
"mak, nak kawen bukan perkara mudah, kite perlu mencari pasangan yang benar2 mengetahui selok belok agama yang dalam, ekonomi yang stabil, boleh bertolak ansur, bolehberlaku adil jika mahu berpoligami bukan berdasarkan rupe paras jew" jawab syah penuh santun

dalam diam gadis suci ini mempunyai nilai keislaman yang tinggi walau pon pernah belajar di negara asing yang meletakan agama di bawah dan mengikut hawa nafsu semata2. sungguh hebat akan penganganya,

"hah, kawan abah ad seorang anak lelaki, berkerjaya, tetapi umurnya agak tua berbanding kamu" kata ayahnya bersemangat.
"tapi bah, syah kena tau lebih lanjut mengenai lelaki itu, syah tidak mahu ambil mudah perkara ini" ujarnya spontan
"hah kalau macam 2, kite boleh berjumpe dengan keluarga die" balas ayahnya
"boleh tapi kite berjumpa di rumah si lelaki itu" balas syah bersahaja

setelah masa yang di tetapkan sampai, datanglah mereka ke rumah si jejaka itu,,

seteklah di persilakan masuk dan bersemuka sesi Ta'ruf pon bermula

si jejaka mempunyai rupa paras yang menarik ala2 actor salman khan, 
 
"itsmi' siti aisyah"  ujar syah penuh keyakinan, 
"saye umar abdul aziz" balas jejaka itu
"hurm namamu seperti salah seorang khalifah yang di gelar khalifa k-5 selepas khalifah arasydin " ujar sya bergura

jejaka itu tersenyum seakan2  mengetahui perkara tersebut.
setelah sesi itu berlanjutan hampir setengah jam, tiba2 syah dengan yakin berkata
"boleh saya melihat bilik saudara?" ujar syah 
ibu bapanya penuh kehairanan

si jejaka itu bertanya mengapa??
"saya mahu melihat tempat bakal suami saya berehat" ujarnya selamber
"oleh itu silakan" balanya

mereka pon beransur menaiki tangga untuk melihat bilek tidur si jejaka,

setelah sampai, bilek itu kelihatan besar sebesar gelanggang teng-teng, susunan perabutnya menarik terdapat tv Plasma 42 inci di satu sudut

"ini bilik tidur saya" ujar sang jejaka penuh megah

setelah syah meninjau2, die berkata
"boleh saya melihat almari pakaian saudara??"   
ibu bapa syah bertambah hairan
ibunya menyanggahnya
"syah x perlulah sampai macam nie"
"mak saya perlu mengetahui pakaia apa yang di pakai bakal suami saya" balasnya

lelaki itu pon mempelawa syah membuka almari pakaianya
didalamnya terdapat puluhan pakainya mahal2 tersusun rapi siap berbungkus lagi

kemudiah syah menijau2 dan seakan2 mencari sesutu di dalam bilek itu lalu si jejak itu bertanya
"apa yang saudari cari"
"saya mencari2 buku di dlam bilek ini room without book like body without soul" ujar syah bersahaja
"ouh saya mempunya bilik bacaan yang berasingan dengan bilik tidur, mari saya tunjukkan"balasnya

setelah sampai, syah membelek2 buku yang menjadi koleksi peribadi si jejajak itu, 
ternyata jejaka ini bukan calang2 orang,masakan tidak bilik itu di penuhi dengan rak2 buku yang padat dengan buku2 yang berbagai genre, agama, politik, ekonomi, dan sebagainya

"saya mahu mengetahui apa yang bakal suami saya baca, kerana die adalah apa yang die bacar, kalau bacaanya hasil karya Rudyad Kippling, George soros, kal mark, saya menjadi gusar, tetapi kalu bacaanya karya2 agung ilmuan islam seperti dulu seperti al-Sirah al'Falsafiyyah, Amarah al-lqbal aI'Dawlah, Kitab al-Ladzdzah, Kitab al-llmi al-Ilahi, Maqalah fi ma baid al'Thabiiyah karangan al-Razi saya berasa aman"


setelah hampir 2 jam bertandang,, syah sekeluarga pon pulang dengan membawa serbu satu macam perasaan terhadap jejaka itu 


the moral of the story jauhi rasuah, ngeh hahah jom kite berta'ruf,,,,,,

2 comments:

  1. ghazipasha: ending cerita apa? tak jadi kawen ke?

    ReplyDelete
  2. mung nak ending macam nea???
    hah macam 2 ar,,,
    grrr,,,

    ReplyDelete