Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Friday, March 18, 2011

ape bende maaf-maaf!!!!

hah kali nie aku nak share siket pasal maaf2 nie

selalunye orang kite(melayu ar) nak mintak maaf kene tunggu hari raye, kalau raye cine, depavali, krismass, raye haji x ad maaf2, yang nak mintak maaf cume hari raye pose, pelik aku tengok trend masyarakat dewasa ini(huh ayat karangan beb). x boleh k nak mintak maaf selain hari raye?? di takdirkan umur x panjang nak jumpe anak bulan syawal kan nyanye jawabnyer, x pasal2 ad tanggung dose dengan orang, dah nak kene cari kat akhirat plak aduh, susah2,,,


hurm apasal tetiba je aku tulis pasal nie, sebenarnya hari 2 aku ad dengar ceramah mualud, kat2 akhir ceramah ad sorang penalist ad kabo, supaya kite sebelum tido maafkan semua orang, nie bukan kali pertama aku dengar pasal nie, dulu kat kg aku ad gak pak ustaz bagi ceramah pasal maulud pas2 suruh maafkan orang sebelum tido,,
die siap cakap ag, jangan plak sebelum tido dok sibuk nak ketuk umah pak imam nak mintak maaf sebab tadi ngumpat die, x pasal2 kene penampar berganti plak hahaha,,, yelah orang nak tido sibuk je nak gangu ish,,, kan susah macam 2, so die kate apelah salahnye kite maafkan jew semua orang yang wat salah dengan kite, pada masa yang sama kite doakan die agar mendapat kesejahteraan dunia dan akhira,,, kan molek macam 2,,,

tapi kadang2 susah jugak nak maafkan orang yang wat salah dengan kite, ish mane x nyer sesedap hati jew buat salah dengan kite, pastu buat2 terbang macam agas x nak mintak maaf dengan kite, ish menyirap beb grrr,, bak kate membe aku bdak perok sabo je arr,,,,


seriyes, kalau time macam nie kadang2 nak seligi2 je kepala die, tapi jangan buat macam 2, pernah kowrang berada di tepat die, mungkin die x perasan die wt silap dengan kite, mungkin ap yang die buat die inggat x salah jauh sekali mengguris hati kite, mungkin die cume nak bergurau dengan kite mungkin die kurang mendapat kasih sayang dari keluarga die, mungkin die banyak assigment nak buat , mungkin eh barape banyak mungkin dah,,

x pe kite maafkan orang lain, mungkin dalam2 diam kite ad buat salah dengan die, so  kite mengharapkan kemaafan dari die plak, kalau macam nie ar, comform time raye sekejap jew ziarah rumah orang sebab dah x ad bende yang nak di maafkan betol x?? x pe kalau x btol nie cume theory aku je, bkan theory darwin ea,,


tapi selalunyer kalau kite mintak maaf face to face aku boleh jamin 99.99% akan di maafkan, tapi time nak mintak maaf 2 jangan lupe bawak buah tangan, RFC sebucket k, x pon apebende yang patot, jangan plak kalau kawan kite 2 same jantina kowrang bagi bunga 2 namenyer buang tebiat, dah macam pasangan songsan je aku tengok hahaha,,,,lagi satu buat ar muke yang sangat insaf laksana budak 1st year kat hostel time sekolah, muke semua suci je an time 2, tapi sampai sekarang pon muke aku suci hehehe jangan cemburu ok,,,

pernah kowrang dengar kat surat khabar arus perdana berita macam nie
"seorang lelaki di dapati kakinya berada di kepala akibat meminta maaf??"
ad k tak, kalau kite nak buat bende baik orang pon akan baik dengan kite, tapi orang nie kite x boleh nak ramal jugak, kadang2 mood die baik tahap moksha, kadang2 sebaliknya pulak grrr,,,,

moral of the entry jangan ar buat silap dengan orang agar tiada persengketaan sesama kite ok assalammualaikum ilalliqa',,,,

No comments:

Post a Comment