Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Saturday, March 5, 2011

jom jadi helang!!!

apasal aku nak jadi helang pulak??
adakah aku nak jadi pemangsa yang ganas??
adakah aku x cukup ganas???
atau pon nak terbang penuh gagah di angkasa raya,,,,

Alam:Haiwan
Filum:Kordata
Subfilum:Vertebrat
Kelas:Burung
Order:Accipitriformes
dah macam nak wat assingment plak dah

apasal aku nak jadi helang, ceritenya bermula bergini,,

pada petang yang indah lembu2 mengembok, burung2 bernunuhan sesama sendiri, kucing2 mula melelapkan mate(x ad kene mengene)

aku ade bace satu buku yang best jugak ar, bukan sang helang menagkap tikus, jauh sekali raja rimba, majalah didik pon bukan, URTV dan mangga jauh sekali,,,,alah ala2 buku ilmiah siket,,,,

latar tempat: bilek kat asrama 
latar masa: semasa menunggu kawan2 nak datang bilek nak g makan Xstudeng
persoalan: bile daa nak cerite nie

pada suatu ketika ada pemuda ingin berubah nak jadi baik ar katakan, soo die pon jumpe tok agama, soo tok agamepon suruh die kuar(bukan kuar 3 hari tau) agar beliau dapat mempelajari sesuatu yang berguna,,
so die pon kuar,,,,
selepas 3 hari die balek menemui tok guru 2,,,
tok guru 2 kehairanan, ingatkan die berkelana selama 40 hari atau 4 bulan tetapi cme 3 hari je,,,
pemuda itu pon mengatakan bahawa die telah mendapat suatu pengajaran dalam masa kuar 3 hari(bkan yang 2 ea) lalau die menceritankanya

"semasa saya melalui sutau padang pasir, saye melihat seorang lelaki telah di rompak dan tangan dan kakinya telah di potong" dlam ke adaan begitupon beliau masih mampu meneruskan perjalanan dengan ketiadaan anggota tubuhnya, saya memerhatikanya dari jauh, saya sangat terkejut alangkah Allah maha berkuasa kerana ada seekor burung helang yang membekalkan kepadanya makanan dan air kesimpulanya Allah akan memberi kepada hambanya rezeki!!"


tok gurunya berkata, kenapa kamu tidak mahu menjadi seperti burung helang??
mengapa saya hendak jadi burung helang sedangkan saya manusia,,,,(bergurau plak)
kalau kamu menjadi burung helang, kamu dapat berbakti pada diri sendir dan juga orang lain, burung itu dapat mencari makan dengan usahanya, dalam masa yang sama dapat membantu orang lain ia umpama orang kaya yang dapat menolong orang yang kurang bernasib baik lantas dapat beramal jariah dengan hasil yang halal, bukankah begitu lebih mulia dair meminta2, sedangkan meminta akan menjatuhkan martabat diri,,,,,

mendegar kata2 gurunya die menjadi termenung dan berfikir sejenak,,,
lantas die berikrar akan terus gigih berusaha untuk menjadi seperti seekor helang!!!!!

moral of the story: jom kuar 3 hari,,,,,,

1 comment:

  1. ghazipasha: baguus broo. tapi kne tgk spelling.juling mate ambe nak memahamkanny.

    ReplyDelete