Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Monday, March 28, 2011

imam Hasan Al-Banna

assalammualaikum dan salam berblog,,,,


kowrang tau sape yang di maksudkan dengan Imam Hasan Al-Banna??


baru2 nie aku ad ar terdetik nak cri siapakah beliau sebenarnya, sebab boleh kate pak2 ustaz yang dok bagi ceramah kat Tv k kat radio wahimah dlam video dok sebut2 name die nie, so aku pon semangat nak tau. untuk mendapatkan maklumat yang berkualiti atau credible sources aku x gne internet nak cri pasal ilmuan dan tokoh nie,,


dengan semangat yang membara, aku pon g ar libry dengan wuw ak,,,,
betol kate orang, kalau kite nak buat bende baik mesti senang, dok pegi kat area2 bahan bacaan islamik, aku jumpe depan mata "himpunan rislah Iamam Hasan Al-banna"




ini adalah wajah al syahid semuga Allah merahmatinya,


tanpa membunag duit dan ATP aku terus amek buku 2 nak pinjam nak bace ar katekan, buku nie dalam bahasa melayu so aku boleh bace dengan aman dan jayanya, kalau bahase arab jawabnyer hanya Basmalah jelah ku tau..grrr blajo bahasen arab bertahun2 noting akhinrnya nie silap sistem ar ni hahaha,,,,






meh aku nak share serba sedikit pasal biografi tokoh hebat ini.
full name die Hasan Bin Ahmad bin Abdul Rahmanal-Banna. di putrakan pada 1906 di bandar Mahmudiah. mendapat pengajian awal di sekolah Dar al-Ulum Kaherah. hah nie cume sedikit je, nak lebih2 cari sendiri hahaha


dulu kalau time sembahyang jumaat kat masjid aku selalu nampak ad risalah pasal ikhwan muslimin so, pakad ramai2 dok amek sorang satu, bolehlah bace time tunggu bas nak amek balik asrama.
time 2 x amek port pon ap ikhwan muslimin nie, yang penting konten die, memang memenuhi jiwa aku ar,,,
sekarang aku tersedar rupe-rupenyer pengasas pertubuhan ini adalah al- syahid Imam Hasan Al-Banna pergh sentap beb....


fuhh dahsyat beb, kewujudan tokoh ini amat di takuti oleh musuh2 Allah, kerana keunggulanya dalam segala aspek terutamanya yang berkaitan dengan islam memang mantop. beliau telah menggegarkan bumi mesir dan dunia umumnya melalui tarbiyah, dakwah jihad serta ketokohan yang unggul. selain memiliki kepintaran, kefahaman yang tinggi, emosi yang stabil dan mantap, hati yang penuh dengan keberkatan, jiwa yang muda membara, lisan yang petah, zuhud, qana'ah dalam hidup tanpa mengenal erti susah, berwawasan jauh. beliau ibarat sinaran cahaya lembut, tidak terlalu cerah, tidak berbalam serta tidak terlindung...   


pada tarikh 12 Februari 1949, dunia telah di perlihatkan kospirasi jahanam yang telah menyebabkan tokoh terbilang ini nyawanya di ragut oleh picu2 senjata yang sememangnya di rancang dengan teliti dan rapi. lebih menyedikan lagi setelah di kejerkan k rumah sakit al sahid hanya di biarkan tanpa mendapat sebarang bantuan untuk menyelamatkanya,, amat memilukan bagi seorang ilmuan bertaraf ulama di biarkan meninggal dalam bergitu




namun begitu, ianya tidak terhenti, gerakan yang di asaskannya juga di tekan serta diperintahkan di bubarkan atas alasan ianya menjadi kumpulan penganas. adakah pertubuhan yang cuba menegakan islam agar berada pada landasannya di gelar pengganas?? apakah rasionalnya. sah2 ini semua agenda musuh2 islam yang watak dan perananya di mainkan oleh wayang2 yang di bonekakan walaupun ianya adalah seagama!!!





No comments:

Post a Comment