Assalammualaikum.....salam perkenalan, salam persaudaraan, salam ukhwah islamiah.

Monday, March 7, 2011

Abu sufyan ibn al-harith



Siapakah yang mempunyai hubungan yang rapat anatara Nabi Allah dengan Abu Sufyan Ibn al-Harith, beliau di lahirkan kira2 sama masa dengan Nabi, meeka membesar bersama, tinggal sebumbung, sepupi kepada Nabi dan pernah di jaga Halimatus Sa’adiah yang pernah memelihara Nabi sewaktu kecil.

Sewaktu kecilnya mereka berdua merupakan sahabat yang rapat dan intim, sehingga ramai yang menyangka bahawa beliau lah orang pertama yang akan menyehut seruan dakwah Nabi Allah, tetapi hal ini tidak berlaku.

Setelah Nabi membawa risalah Allah, abu sufyan memutuskan hubungan dengan Nabi. Tali persahabatan yang terjalin lama bertukar menjadi api permusuhan, kebencian, dan kemarahanya. Beliau memprovokasi risalah Allah dengan puisi serta kudratnya. Boleh dikatakan bahawa setiap kali penyeksaan kaum muslim, abu sufyan tidak ketinggalan menyertainya.

Namum setelah gelombang islam di terima dunia arab, abu sufyan menjadi gelisah, kerana tiada tempat untuknya mengadu dan memperthanakan dirinya, ada saudaranya yang mengatakan “sekarang baru engkau tersedar bahawa bangsa arab dan bukan arab telah berbaiah dengan Muhammad pesuruh Allah, tetapi engkau berdegil, padahal sepatutnya enkaulah menjadi orang yang mula2 menyokong dan membantunya bukan sebaliknya”

Ketika kemaraan tentera Islam pimpinan Muhammad Nabi Allah menghampiri Mekkah, beliau mempersiapkan diri untuk bertemu Sahabat lamanyauntuk menyatakan keislamanya. Setelah berangkat dan menghampiri Nabi, beliau menunjukan wajahnya kehadapan Nabi, kemudian nabi memandangnya kemudian terus memalingkan mukanya, tindakan sama juga di lakukan ahli rombongan sambil ada yang mengejek-ejeknya

Kemudian beliau mendapatkan bapa saudaranya Al-abbas supaya beliau cuba melembutkan hati Nabi, tetapi beliau enggan juga. Setelah mereka berhenti, mereka mendirikan khemah, abu sufyan akan menanti Nabi dengan Harapan baginda memberikan keredhaan kepadnya, setelah berapa lamanya Nabi masih tidak meredhainya, Abu Sufyan berkata
“demi Allah, sekiranya Rasullulah tidak menunjukan keredhaan pada ku maka aku akan membawa anakku dan berkelan di seluruh negeri sehingga kami mati kerana kelaparan dan kehausan”

Mendegar kata2 itu, Nabi menjadi lembut terhadapnya kerana kesian, lantas Nabi berkat “sekarang engkau tidak di persalahkan lagi”

Semasa peperangan hunain, Abu sufyan meyertaiya lantas berkata”Demi Allah, hari ini akan aku tebis segala permusuhanku dahulu terhadap Rasullulah, dan baginda akan melihat akan diriku apa yang diRedha inya dan diredhai Allah”

Beliau bertarung berhabis2san dan berada di barisan paling hadapand, sehingga Nabi bertanya kepada sahabat siapakah orang ini??
Jawab sahabat, inilahsaudara dan sepupumu Abu Sufyan, ya Rasullulah redhalah terhadapnya
Nabi menjawab, “aku telah redha dan Allah telah mengampuninya”

Abu Sufyan menikmati keredhaan Nabi, dan selalu bersamaya, tetapi beliau malu untuk menghadapkan mukanya tepat kewajah Nabi kerana malu akan apa yang telah di lakukan kepada Nabi dan umat Islam yang terawal, beliua terus menyesali perbuatanya.beliau lah orang yang paling awal masuk mesjid dan paling lambat keluar mesjid dan matanya tidak lekang dari tali kasut.

Ketika hari2 akhirnya hidup, beliau dilihat berada di perkuburan Baqi sedang menggali lubang, 3 hari kemudian beliau jatuh sakit, keluarganya menagis  namum beliau berkate;
“janganlah menagis, Demi Allah aku tidak pernah melakukan kesalahan sejak aku masuk islam”
Kemudian beliau pon meninggal dunia

P/S orang yang awalnya menetang islam boleh menjadi baik dan alim, masakan kita tidak sematkan nilai2 keislaman dalam diri anda, anda mampu mengubahnya,,,,,  

No comments:

Post a Comment